30 May 2015

Akcija razvoja digitalizacije za decu

Ovaj tekst objavljujem kao ideju za naš obrazovni i IT sektor 

BBC poklanja deci mini-računare u akciji “Razvoj digitalizacije”

Pogledajte Video
BBC će jedanaestogodišnjacima širom zemlje poklanjati mini-računare, u okviru svoje akcije razvoja digitalizacije u Velikoj Britaniji.

Svim učenicima koji kreću u više razrede na jesen će biti poklonjeno milion Micro Bits – pojednostavljenih računara, sličnih Raspberry Pi.

BBC takođe pokreće sezonu programa i aktivnosti u vezi sa programiranjem.

Akcija će obuhvatiti i novu dramu koja se zasniva na igri Grand Theft Auto i dokumentarac o Blečli parku.

_________________________________________________________________________________

Digitalni vizionari

Ova inicijativa predstavlja deo šire kampanje razvoja digitalnih veština kod mladih i popunjavanja jaza u digitalnim veštinama.

Velika Britanija se suočava sa značajnim manjkom veština – procenjuje se da će u narednih pet godina biti potrebno 1,4 miliona „digitalnih stručnjaka“.

U cilju rešavanja ovog manjka, BBC se pridružio grupi organizacija, među kojima su i Microsoft, BT, Google, CodeClub, TeenTech i Young Rewired State.

Na lansiranju inicijative „Razvoj digitalizacije“ u Londonu, generalni direktor Toni Hol je objasnio zašto se BBC pridružuje.

Jedan od 50 partnera BBC-a, Barclays, u svojim filijalama već organizuje sesije kodiranja.

„Ovo je suština postojanja BBC-a – spajanje industrije u do sada neviđenim razmerama, od čega 

„Slično inicijativi BBC Micro iz 80-tih godina prošlog veka, želimo da inspirišemo digitalne vizionare budućnosti. Jedino BBC može spojiti partnere, u cilju ovako ambicioznog i značajnog poduhvata za budućnost Britanije na svetskoj sceni.“

Nadamo se da će Micro Bit podstaći decu da se uključe u kodiranje i programiranje.

BBC Micro, inicijativa pokrenuta 80-tih godina prošlog veka, je odigrala značajnu ulogu u promovisanju računarstva, ali ne bez kontroverzi.

Odluka medijske kuće da se poveže sa kompanijom Acorn Computers je razljutila Ser Klajv Sinklera, koji je tada pripremao lansiranje konkurentskog računara – ZX Spectrum.
______________________________________________________

Predstavljamo: Micro Bit
BBC ne smatra da je Micro Bit konkurencija sličnim računarskim uređajima kao što su Raspberry Pi, Arduino, Galileo i Kano, već se nada da će predstavljati „odskočnu dasku“ ka ovim složenijim mašinama.

Malena, programabilna mašina je još uvek na nivou prototipa, a BBC sa nekoliko partnera, među kojima su proizvođač čipova ARM, Microsoft i Samsung, radi na dobijanju adekvatnog gotovog proizvoda.

Kada bude bio lansiran u septembru, ovaj uređaj će biti kompatibilan sa tri programska jezika – Touch Develop, Python i C++.

Uređaj je veoma mali – lako stane na dlan. Deca će moći da kreiraju tekst pomoću više LED lampica i da ga koriste za kreiranje osnovnih igrica.

Konačna verzija će imati Bluetooth vezu, kojom će se povezivati sa drugim uređajima, kao što je Raspberry Pi.

Fondacija Raspberry Pi pomaže u razvoju resursa za učenje, a BBC vodi računa da ne ponovi greške nastale prilikom lansiranja kampanje BBC Microcomputer,  koje su razljutile konkurente kao što je Sinkler.

Ser Klajv Sinklera je razljutila podrška BBC-a suparničkom računaru u odnosu na njegov ZX Spectrum.

Geret Stokdejl, iz BBC Learning, koji radi na razvoju uređaja, kaže: „Uloga BBC-a je da obrati pažnju na problem, a zatim ćemo se povući sa tržišta“.

Kada škole budu dobile prvi milion Micro Bit računara, to će biti kraj.

Možda će jednog dana postati muzejski eksponat kao i BBC Micro, koji se sada čuva u Nacionalnom muzeju računarstva u Blečliju.
_________________________________________________________________________________

'Budite kreativni'
Igrači koriste računarske komande i pomažu Daleku da obavi zadatke u igri sa elementima kodiranja koja je već lansirana.

U okviru svog programa Razvoj digitalizacije, BBC takođe lansira program stručne prakse za 5.000 nezaposlenih mladih, u cilju podizanja njihovih digitalnih veština.

Program je prvi ovog tipa koji će se razvijati u partnerstvu sa Ministarstvom rada i penzija.

Radio 1, koji blisko sarađuje sa ovom inicijativom, će najboljim polaznicima ponuditi šansu da stažiraju u stanici.

Stručna praksa u trajanju od devet nedelja će sadržati i obuku BBC Akademije, a ima za cilj razvoj osnovnih digitalnih veština kao što je izrada web sajtova i kratkih video-klipova za web.

BBC takođe koristi obilje sadržaja radi uvođenja digitalnog sadržaja u serije kao što su Doctor Who, EastEnders i The One Show. Radio 4 će organizovati niz emisija koje će se baviti istorijatom programiranja, digitalnim sadržajem i budućim tehnologijama.

„Serijal o programiranju na BBC-u, 5.000 praksi u digitalnoj sferi, milion dece koja čine prve korake sa Micro Bit-om i obilje edukativnih aktivnosti imaju za cilj da inspirišu novu generaciju da postane kreativna u digitalnom svetu“, kazala je Džesika Sesil, kontrolor akcije Razvoj digitalizacije.


By Jane Wakefield
Technology reporter
12 March 2015
Izvor teksta i fotografija: BBC gives children mini-computers in Make it Digital scheme
prevod: Lana

16 May 2015

5 koraka u rešavanju konflikata za decu

Oduvek sam sebe smatrala nekonfliktnom osobom i davala sve od sebe da izbegnem konflikt. Tokom istraživanja načina na koje kod dece moguće razviti veštine rešavanja konflikata, saznala sam da je izbegavanje jedna od opcija na „Točku rešavanja konflikata“. Ja prevashodno biram „Okreni se i idi“ ili „Idi da se igraš sa nekim drugim“. A kako se najčešće trudim da „koristim lepe reči i zvučim prijateljski“, usepvam da izbegnem brojne konfliktne situacije. Znam da moja tehnika nije uvek najbolji način za rešavanje konflikata, niti da radi u svakoj situaciji, pa sam naučila da „porazgovaram i razrešim stvari“ sa drugima u mom životu, koji su mi bitni. Imajući u vidu da ljudi nisu savršeni i da su odnosi zapetljani, svi moramo naučiti kako da konflikte rešavamo na bolji način.

Krug: Reci šta ti je na duši – Osećam se _____ kada _____ jer _____. Želim da _____. // Razgovaraj sa nekim odraslim. // Izbroj do 10. // Koristi lepe reči i trudi se da zvučiš prijateljski. // Razmisli ili napiši šta možeš da uradiš da bi popravio situaciju. // Porazgovarajte. Rešite problem. // Zaključite primirje. Delite. // Idi da se igraš sa nekim drugim. // Okreni se i idi. Ohladi glavu. Smiri se.





Kako vi rešavate konflikte?

A vaša deca? Kako rešavaju konflikte?

Tokom tridesetogodišnjeg rada u kampu, primećujem da deca imaju sve manje sposobnosti za rešavanje problema i konflikata. Po kratkom postupku se obraćaju odraslima i drugoj deci kače epitete (moj omiljeni je „nasilnik“). Mislim da su se deca do te mere navikla na stalan nadzor odraslih da ga instinktivno odmah traže, naročito kada se nađu u neprijatnoj situaciji. Nije problem kada deca traže savet, naročito ako postoji potreba za intervencijom odraslih, ali želim da obezbedim da ovog leta savetnici budu naoružani veštinama pomoću kojih će kampere dovesti do rešenja konflikata, umesto da im samo serviraju rešenje. Mi kao roditelji često spašavamo decu iz konflikata; dok u kampu deca imaju sjajnu priliku da ovakve izazove samostalno rešavaju.

Prema tome, naš cilj je da savetnike u kampu pripremimo da kampere uče strategijama rešavanja konflikata, koje deca kasnije mogu koristiti u sličnim situacijama po povratku kući (recimo sa braćom i sestrama).
Evo koraka/strategija za rešavanje konflikata koje ćemo ovog leta koristiti (a i koje ću još pre kampa primeniti sa svojim sinovima koji se stalno koškaju):

STANITE NA LOPTU

Dajte svima šansu da se malo odmore jedni od drugih. Pitajte svakoga pojedinačno šta mu pomaže da se smiri. „Točak“ pruža dobre ideje – odvajanje i odmor na par minuta, brojanje do 10 (pa i do 100!) ili stavljanje na papir svojih osećanja. U svakom slučaju, diskusija sa uznemirenom decom, punom emotivnog naboja ništa dobro neće doneti. Zatražite od dece da pronađu najbolji način da se smire, pre nego što uđete u rešavanje problema.

DEFINIŠITE I SHVATITE PROBLEM

Kada nastupi mir, porazgovarajte sa svom decom (zajedno ili pojedinačno, u zavisnosti od situacije) i pomozite im da formulišu problem. Naglasite značaj iskrenosti i priznavanja sopstvenog doprinosa u konfliktu (većina problema nastaje sa više strana). Podstaknite decu da otvoreno kažu šta im smeta i kako se osećaju. Na primer, „Osećao sam se izopšteno i tužno jer me drugar nije pustio da igram karte sa njima, pa sam bacio njegov peškir da bih ga iznervirao“.

LEPO IZVINJENJE

„Dobro izvinjenje sadrži tri stvari: žaljenje, preuzimanje odgovornosti i rešenje. Izvinjenje zbog greške može biti teško, ali pomaže u ispravljanju i poboljšanju odnosa sa drugima.“ http://www.wikihow.com/Apologize

Ohrabrite svu decu (ili samo jedno dete, u zavisnosti od situacije) da smisli dobro izvinjenje. Bilo bi dobro da izvinjenje stavi na papir, pa da ga kao pismo preda drugaru sa kojim je u konfliktu. Ako je dete mlađeg uzrasta, može da pripremi teze za izvinjenje. Našla sam odličnu listu za „dobro izvinjenje“, pa bi bilo dobro da deca koriste sledeće stavke:

·      Reci „Žao mi je“.
·      Naglasi kako si konkretno zabrljao. (Na primer, „Koristio sam ružne reči i povredio te.“)
·      Objasni kako ćeš srediti situaciju.
·      Obećaj da ćeš se sledeći put bolje ponašati.
·      Zatraži oproštaj.

Sa druge strane, loša izvinjenja pate od sledećih boljki: pravdanje onoga što je rečeno ili učinjeno; svaljivanje krivice na žrtvu; traženje izgovora; nipodaštavanje posledica. („Ma samo sam se šalio!“)

PODSTAKNITE POTRAGU ZA REŠENJEM

Ohrabrite decu da zajednički pronađu rešenje konflikta. Za sveznajuću odraslu osobu je pružanje rešenja na tacni veliki izazov, ali ono što deca sama smisle i o čemu se dogovore ima veće šanse za uspeh. Podstaknite svako dete da pažljivo sasluša i precizno citira ono što drugi kažu. Neka deca pričaju međusobno (a ne sa vama), iskreno i ljubazno.

PROPRATITE NAPREDAK

Kasnije porazgovarajte sa decom, da biste videli kako se slažu i da li rešenje koje su odabrali zaista radi. Međutim, ako u datom slučaju strategija „porazgovarajte/rešite problem“ ne funkcioniše, najbolje je predložiti moju rezervnu strategiju: naći drugu osobu za druženje. Čak i ako deluje da deci treba duže razdvajanje, moraju se ponašati pristojno i sa poštovanjem kada stupe u kontakt.

Kao što sam napisala u ovom postu, shvatila sam da se reči „klinac“ ili „dete“ lako mogu zameniti pojmom „osoba“. Zar ne mislite da bi upotreba ovih tehnika za rešavanje konflikata, pa čak i opcija sa „točka“ mogla pomoći i mnogim odraslim osobama?

Slika: Koliki problem imam?


5. Hitan slučaj. Definitivno mi treba pomoć odrasle osobe (požar, neko je povređen i mora u bolnicu, saobraćajna nesreća, opasnost).

4. Džinovski problem. Mogu da ga rešim uz dosta pomoći (izgubio sam se, udaranje, šutiranje ili pesničenje drugara, bacanje ili lomljenje stvari, nasilje).

3. Veliki problem. Mogu da ga rešim uz tuđu pomoć (neko je neprijatan prema meni ili uzima moje stvari, manja nezgoda, treba mi pomoć da se smirim).

2. Srednji problem. Mogu da ga rešim uz malkice pomoći (nije mi dobro, umoran sam ili gladan, neko mi smeta, plašim se, treba mi pomoć).

1. Mali problem. Mogu da ga rešim uz podsetnik (nisam izabran za vođu grupe, nisam pobedio u igri, ne smenjujemo se, nešto sam zabrljao).

0. Sitnica. Mogu sam da ga rešim (presvlačenje, sređivanje igračaka, zaboravio sam omiljenu igračku ili ćebence).





P.S. Nisam imala gde da ga ubacim u post, ali prosto obožavam ovaj poster „Koliki problem imam?“. Znate li koliko često deca (a i odrasli) sitnicu ili mali problem predstavljaju kao džinovski problem ili hitan slučaj? Zar ne bi bilo sjajno kada bismo se dogovorili da održavamo zajedničku meru problema? Tada bismo mogli da uđemo u kancelariju kolege i da kažemo: „Imam problem drugog nivoa. Može mala pomoć?“


Izvor: 5 Steps to Help Kids Resolve Conflicts
prevod: Lana



tagovi 



Previše tehnologije, nedovoljno igre


Današnja deca stalno traže neku zanimaciju. Imaju iPod, iMac, iPad, tatin iPhone, mamin iPhone leapster-e, leap pad-ove, playstation, X Box, Wii, itd. Previše tehnologije, nedovoljno igre. 
Moramo se povezati sa našom decom, umesto što ih puštamo da se povezuju sa drugim stvarima!




Šta se dešavate kada deci oduzmete tehnologiju? Da li ste ikada primetili kako vam se kuća pretvara u tehnološku ratnu zonu? Sigurno znate na šta mislim – promene raspoloženja od Doktor Džekila do Mister Hajda, kuknjava „Neeećuuu!“, samo zato što ste  im rekli da sklone elektroniku.

Ovo se dešava i u našem domu – češće nego što bih želeo da priznam. Ono što supruga i ja radimo po pitanju tog problema je – presek. Trudimo se da decu odvedemo u jednostavnije vreme, u kojem nije bilo tehnologije. Organizovaću sa suprugom nedelju BEZ tehnologije. Baš tako! Ništa  od elektronike, čak ni TV, na nedelju dana.

U početku će svima biti teško da se na to naviknu – pa i mami i tati. Najlakše je jednostavno popustiti, ali nemojte. Delovaće kao apokalipsa, „poslednji dani“. Deca će tumarati unaokolo, kao mali zombiji; neće znati šta će sa sobom. Postoji jednostavno rešenje – ubacite ih u igru.

Setite se svog detinjstva i omiljenih aktivnosti. Ja se ne sećam da sam ikad želeo da sedim u kući samo da bih igrao video igre, a to je bila era u kojoj sam odrastao. Voleo sam da igram fudbal, bejzbol, hokej na betonu, da vozim bicikl ili rolšue (da, rolšue – ja sam dete osamdesetih). Upadao bih u problem ako se ne vratim kući kada se upali „ulična rasveta“ – ne zbog sedenja u kući i igranja Nintenda.

Baš ove stvari moramo da obezbedimo deci – da nauče kako da naprosto budu „deca“. Nakon jednog dana bez elektronike, deca prosto zaborave na nju. Ovo vreme možete da iskoristite i da probudite „malo dete“ u sebi, kao roditelju. Uživajte u vremenu provedenom sa decom. Naš najmlađi sin Itan voli da se igra čudovišta. Voli kad pravim smešne face i vičem kao „čudovište“, dok ga jurim po kući.

Želeo bih da vas ohrabrim da isprobate nedelju „BEZ TEHNOLOGIJE“, da se igrate sa decom i potražite zajednička interesovanja. Izađite i dobacujte se loptom ili krenite u šetnju po prirodi. Sedite na dečiji tricikl i pojurite po igralištu. Igrajte stare, dobre društvene igre – Detektiv, Ne ljuti se čoveče ili slagalice. Pustite dobru muziku i iskoristite njenu moć da sa klincima organizujte ludu igranku.


Pokušajte već danas – siguran sam da ćete zajedno sa svojom decom ponovo otkriti magiju detinjstva.

Izvor: Too Much Tech and Not Enough Play
prevod: Lana