30 May 2014

Prevencija vršnjačkog nasilja






Najbitniji saveti za kampove


  1. Formulišite politiku za sprečavanje vršnjačkog nasilja. Prvi korak u sprečavanju vršnjačkog nasilja jeste formulisanje politike, kojom se porodicama, osoblju i kamperima jasno stavlja do znanja koji su parametri njihovog ponašanja i šta se od njih očekuje, naročito u vezi sa vršnjačkim nasiljem. Politika mora biti jasna, a uprava se mora postarati da održi propisano.
  2. Uspostavite fer i razumne disciplinske mere i posledice za nasilnike. Disciplinske mere i posledice bi trebalo da budu u skladu sa događajem, uz nameru da se zaleči bol ili popravi prouzrokovana šteta. Ako se od nasilnika traži da popravi štetu koju je naneo, naučiće da mora pronaći odgovarajući put društvenog povezivanja i da u sebi pronađe empatiju.
  3. Saradnja sa roditeljima može preduprediti vršnjačko nasilje. Neka roditelji pre dolaska u kamp potpišu ugovor sa decom, kojim će se jasno definisati filozofija kampa po pitanju nasilničkog ponašanja. Sarađujte sa roditeljima izvan sezone u vezi sa ovim i objasnite im da će njihova deca snositi posledice ako učestvuju u vršnjačkom nasilju tokom boravka u kampu.
  4. Neka prevencija vršnjačkog nasilja bude prioritet od prvog dana u kampu – objasnite kamperima da je nasilničko ponašanje neprihvatljivo. Neophodno je da se svi kamperi osećaju sigurno u emotivnom i fizičkom smislu. Definišite pravila u spavaonicama, sa konkretnim primerima prihvatljivog i neprihvatljivog ponašanja u vezi sa vršnjačkim nasiljem. Postavite ova pravila u spavaonici i neka ih savetnici i kamperi pregledaju i potpišu.
  5. Neka ponašanje osoblja bude u skladu sa osnovnim vrednostima kampa. U cilju sprečavanja nasilja i izgradnje poštovanja i inkluzivnosti, osoblje mora reči da proprati delima. Priprema osoblja bi trebalo da obuhvati i obuku o nasilničkom ponašanju, kroz razmatranje tipova vršnjačkog nasilja koje su savetnici uočili, šta treba činiti kada primete nasilje i kako održati nivo rešavanja ovih problema tokom čitave sezone.

Prevencija vršnjačkog nasilja

Kampovi zauzimaju stav

Politika kampa

Vršnjačko nasilje predstavlja situaciju u kojoj jedna ili više osoba odbacuju, zadirkuju, rugaju se, ogovaraju, udaraju, šutiraju ili obaraju drugu osobu, u želji da povrede drugog. Nasilje se dešava kada pojedinac ili grupa želi da dominira nad drugima i da koriste svoju moć da bude po njihovom, na štetu drugih. Vršnjačko nasilje se može dešavati i u sajber-prostoru: korišćenjem elektronske pošte, SMS poruka, instant mesindžera i drugih indirektnijih metoda. Ovakvo nasilje može dovesti do toga da osobe budu povređene tokom boravka u kampu ili izvan sezone, a naročito boli kada je neko pogođen zlobom i odbacivanjem.


U Komp Kampu, vršnjačko nasilje je neoprostivo. Imamo strogu politiku protiv svih vrsta nasilja. Filozofija našeg kampa se zasniva na našoj misiji, kojom se svakom kamperu pruža prilika da nauči osnove rada u tri programska paketa po izboru, učestvuje u sportskim, zabavnim, umetničkim i ostalim radionicama i stekne nove prijatelje. Radimo timski, kako bismo svakom kamperu omogućili da stekne samopouzdanje, nove prijatelje i da kući ponese sjajne uspomene.

Na žalost, žrtve nasilja mogu biti lišene mogućnosti da izvuku maksimum iz svog iskustva u kampu. Naše liderstvo ozbiljno uzima sve incidente nasilja i obučava osoblje u cilju podsticanja međusobne komunikacije i komunikacije sa kamperima, kako bi i osoblje i kamperi bili spremni da nas upozore na bilo kakav problem tokom boravka u kampu i izvan kamperske sezone. Svako ima pravo da očekuje najbolje moguće iskustvo u kampu, a timski rad na identifikaciji i rešavanju vršnjačkog nasilja obezbeđuje da svi kamperi i osoblje provedu sjajno leto u Komp Kampu.

Izvor teksta
Prilađen prevod
Lana prevodi




Iskustva dvojice kampera







Ovaj članak vam predstavlja iskustva dvojice kampera iz kampa Šervudska šuma u Sent Luisu, Misuri. Dilan ide u peti razred i prošlog leta je po prvi put bio u kampu. Markus je bivši kamper, a sada je mornar. Iako su priče ovih kampera njihovo lično iskustvo, jasno ukazuju koliko kvalitetno iskustvo u kampu menja živote.




Dilan


Dolazak u kamp
Moja priča počinje u maminom autu, na putu do mesta polaska autobusa, koji nas je vozio do kampa. Tokom vožnje, stalno sam zapitkivao mamu: „Čega tamo ima?“, a ona bi mi rekla „Ne znam, otkad sam ja tamo išla je prošlo dosta vremena. Bila sam tvojih godina.“
Kad sam stigao do autobusa, sačekalo me je dosta dece, a nikoga nisam znao. Proveo sam dva sata u autobusu – spavajući, čitajući i u razgovoru sa Semom, dečakom koga sam upoznao pres sam ulazak u autobus. Sem je dobar momak, godinu dana stariji od mene.

Kada smo konačno stigli u kamp, prvo što mi je zapalo za oko je bila velika poljana i bazen. Ušli smo u kamp i neko je morao da zatvori kapiju da krave sa farme na kampu ne bi izašle. Svi smo otišli u kapelu i tamo smo podeljeni u grupe. Ja sam upao u grupu ptice, pa sam otišao u svoje selo. U Šervudskoj šumi ima tri sela: Šajer, Šanto i Sikamor. Otišao sam u Šajer. Kada sam stigao u svoje selo, ušao sam u spavaonicu i raspakovao stvari.

Kako sam proveo vreme u kampu
U kampu smo svaki dan dobijali bogat doručak, ručak i večeru, a hrana je bila baš dobra. Nakon jela, igrali smo igru čistača tanjira – poslužitelj je podizao komad svog pribora za jelo, a kamperi su morali da urade isto. Poslednji je bio čistač tanjira za taj obrok. Čistač tanjira čisti hranu sa svih tanjira, koji posle idu na pranje.

Dnevne aktivnosti za sve počinju posle doručka. Mogli smo da biramo razne aktivnosti koje su nam nudili – kao što je slobodno čitanje, koje sam povremeno birao jer sam stalno mogao da čitam. Imali smo i fenomenalno slobodno plivanje! Plivali smo svo vreme! Nekad su organizovali i aktivnosti u bazenu, kao što su vežbe u vodi. Ostale aktivnosti su bile: kuvanje, pecanje na jezeru Buda, pravljenje marioneta (ja sam napravio dve), umetnička radionica (napravio sam jastuk i vazu) i „igre kamuflaže“, u kojima smo se kamuflirali.

U vreme ručka smo pravili pauzu, pa smo išli na popodnevne aktivnosti. Ja sam odabrao streljaštvo i uživao tri puta nedeljno. Ostalim danima sam birao druge aktivnosti. Nakon aktivnosti smo imali popodnevni odmor – vreme tišine tokom koga smo mogli da napišemo pismo, čitamo ili da se odmaramo. Nakon odmora smo išli na večeru, a posle smo birali poslednju aktivnost za taj dan. Mogli smo da gledamo film, da se igramo na velikoj poljani ili da plivamo u bazenu.

U kampu sam proslavio deseti rođendan. Tradicija kampa je da ako tamo slaviš rođendan, budeš „metlovan“ – što znači da prolaziš kroz špalir i da dobiješ metlom, a zatim dobiješ parče torte. Baš je bilo zabavno – svi su se smejali i klicali.

Jedva čekam sledeću godinu
Stariji u selu Šanto u kampu provode čitavo leto. Dok su tamo, mogu da idu u vožnje kanuom i na planinarenje. Mogu i da posete četiri države i njihove koledže. Jedva čekam da im se pridružim. Kada napunim petnaest godina, moći ću da radim kao savetnik u kampu, što zaista želim.
Već sam se prijavio za ovo leto i jedva čekam da odem u kamp. Iako sam pre svog prvog leta u kampu bio nervozan što ću biti van kuće skoro mesec dana, sjajno sam se proveo i planiram da idem svake godine.

Markus


Krenuo sam u kamp Šervudska šuma 2005. godine, sa trinaest godina. U Šervudskoj šumi sam načinio svoje prve korake u grupi „Izazov“, u okviru četvorogodišnjeg programa liderstva u kampu. Uspešno sam završio program za četiri godine, koliko sam išao u kampu. Iskustva koja sam stekao tokom programa su mi donela mnogo toga i odnosila su se na orijentaciju u prostoru, savetovanje, planiranje puta i doprinos zajednici kroz volonterski rad. Ovaj program predstavlja odličan sistem za izgradnju timova.

Kao kamper, prve godine sam učestvovao u petodnevnom planinarenju sa splavarenjem, a druge u osmodnevnom planinarenju sa splavarenjem. Tokom ovih vežbi, moja grupa kampera je morala da radi timski i da se kreće zajedno. U trećoj i četvrtoj godini Izazova smo imali priliku da putujemo širom SAD-a. Tako smo naučili da sarađujemo pri planiranju puta u okviru budžeta, uz volontiranje i posete koledžima, kako bismo uvideli budućnost svog obrazovanja. Imam utisak da je odgovornost koja mi je poverena u mladosti potpomogla moje sazrevanje u globalu.

Po završetku programa, dve godine sam radio u kampu kao savetnik, sa decom u selu Šajer, gde je smeštena najmlađa grupa u kampu. Rad sa decom tih godina je bio težak, ali je predstavljao i svojevrsnu nagradu.

Posao savetnika u kampu generalno pruža velike satisfakcije. Imao sam priliku da budem uzor. Mislim da to inspiriše čoveka da što više sazri kao ličnost.
Kamp mi je omogućio da radim nešto što izvan kampa nikada ne bih radio, kao što su brojne aktivnosti na otvorenom i razvoj veština života u prirodi.

Razvoj tehnologije u savremenom dobu dovodi do toga da deca provode sve manje vremena na otvorenom, a sve više sa video igrama, mobilnim telefonima i računarima. Kamp pruža priliku da se deca odvoje od tehnologije i da istraže druge zabavne aktivnosti.

U kampu sam stekao novu porodicu. Kao kamper i savetnik sam se radovao dolasku leta i odlasku u kamp, što se ne može reći i za povratak kući. Kamp nudi iskustvo koje bi trebalo da bude dostupno svima.

Prevod








U jednom od narednih tekstova objavljujem iskustva i naših kampera!





29 May 2014

Zašto fantastični roditelji šalju decu u kamp – 5 razloga


Photo taken from 

U slobodnom prevodu:

Super mama, super tata :)

Odri Monke
Moja stidljiva, tiha ćerka je sa devet godina otišla u kamp, gde nije znala nikog živog. Nakon dve nedelje, vratila se kao drugo dete. Zablistala je! Stekla je prijatelje, naučila brdo aktivnosti, osećala se sigurno, voljeno, samopouzdano i srećno – baš, baš srećno. Bez obzira što je to meni teško palo, za nju je bio pun pogodak – nešto najbolje što sam ikad uradila za nju. 
—Roditelj koji je po prvi put poslao dete u kamp


Mnogi roditelji ne puštaju decu na školske ekskurzije ili na rekreativne nastave na otvorenom sem ako i sami krenu, pa nije za čuđenje da će takvim roditeljima i sama pomisao da pošalju dete u kamp gde će dete ostati više dana deluje nezamislivo. Ako šaljete decu u kamp, možete očekivati zapanjene reakcije ovakvih „anti-kamp“ roditelja. Mogu vas upitati: „Kako izdržiš toliko bez svog deteta?“ ili „Kako će dete izdržati bez tebe?“ ili „Nije li isuviše mali da ga samog šalješ u kamp?“ Možda će i komentarisati „Nikad ne bih poslao dete u kamp na dve nedelje“. Iza svih negativnih odgovora se krije kritika vašeg odgajanja deteta.

Ako se nađete u nezgodnom položaju izloženi kritici zbog odluke da malo dete pošaljete u kamp, dobro će vam doći rezervna „municija“ kojom ćete odbraniti svoju odluku. A i da se nikad ne nađete u situaciji u kojoj morate da odbranite odluku o kampu, neka vas ovaj spisak podseti na samo neke od brojnih razloga za sjajno podizanje deteta kome doprinosite njegovim slanjem u kamp!

Ovog leta, vaše dete će u kampu . . .

Postati nezavisno


Odlasci u kamp su mi pomogli da opstanem još nezavisniji i bolji u radu sa ljudima. Zahvaljujući vremenu koje sam proveo u kampu, u stanju sam da sigurno priđem nekome i predstavim se i da se družim sa novim ljudima.
—Kamper sa petogodišnjim iskustvom

Dajete detetu šansu da živi i razvija se bez vašeg prisustva i stalnog nadzora. Porast samopouzdanja i nezavisnosti u kampu se dešava BAŠ ZATO što vi niste tamo. Druge prednosti koje kamp donosi detetu možete naći u članku Ugasite radar.

Osetiti zabavu i avanturu detinjstva na otvorenom


Svom detetu darujete čarobne uspomene iz detinjstva – blato, avanturu, priče i dane i noći ispunjene šalama, koje sa drugarima provode na otvorenom, pod zvezdama, oko logorske vatre. Te uspomene iz detinjstva traju doveka. Dobro sročenim rečima dr Majkla Tompsona: „Najlepše uspomene iz detinjstva se ne odnose na odrasle“.

Opustiti se


Dete će dobiti odmor od pritisaka i stresa takmičarskih sportova, škole, pa i vas. Izvinjavam se ako vas to vređa, ali sam i sam dobronameran, ali preterano zaštitnički nastrojen roditelj, koji deci pruža „malo mnogo“ saveta, povratnih informacija i smernica. Deci treba odmor od našeg dobronamernog učešća u njihovim životima.

Isključiti se


Kamp mi je pomogao da zavolim prirodu i otvorene prostore – mnogo više nego da nisam išao u kamp, koliko mi se čini. Duže mogu da izdržim bez veze sa mobilnim telefonom i društvenim mrežama, jer mi je kamp pokazao da se fenomenalne stvari dešavaju kada ostavim telefon i lepo porazgovaram s' nekim.
—Kamper sa petogodišnjim iskustvom

Pružate detetu priliku da se isključi i stvori lične veze sa drugom decom i pozitivnim, mladim uzorima. Isključivanje je jedna od mojih omiljenih tema, o kojoj više možete pročitati u člancima Pet razloga da se isključite i Isključite se, koji prikazuju brojne koristi odvajanja od tehnologije.

Postati bolji u stvaranju i održavanju prijateljstva


Čini mi se da sam zahvaljujući kampu postao ljubazniji i da lakše sklapam prijateljstva.
—Kamper sa trogodišnjim iskustvom

Zbližavanje i prijateljstva koja se ređaju u kampu nisu ista kao u školi i u sportskim ekipama. Moć zajedničkog života i zajedničkih iskustava, bez ometanja, predstavlja idealan scenario za doživotna prijateljstva i upoznavanje drugih „do srži“. Ako vas zanimaju prijateljstva koja se rađaju u kampovima, pročitajte članak Prijatelji: suvo zlato u doba plastike.

Dakle, ako iko ikada bude preispitivao vašu odluku da pošaljete dete u tradicionalni, višednevni kamp ovog leta, objasnite im da vam je teško da pustite dete, ali da ga darujete poklonom koji će mu značiti više od bilo čega materijalnog što biste mogli da mu kupite.

Odri Monke je sa svojim suprugom Stivom vlasnik i upravnik kampa Gold Erou (Lejkšor, Kalifornija) već dvadeset i pet godina. Imaju petoro dece (od deset do dvadeset godina), koja čitave godine žive u kamperskom stilu. Odri je član ACA od 1989. godine, a bila je i predsednik Zapadne asocijacije nezavisnih kampova (Western Association of Independent Camps – WAIC) od 2007. do 2010. godine. O kampu i odgajanju dece piše na sunshine-parenting.com.





Prevod 



20 May 2014

KompKamp Digitalne vesti, 20.maj, 2014.



Gosti u KompKampu i ovog leta:Game developeri

Kompanija Eipix će se i ovog leta družiti sa decom i pričati im o tome kako se prave video igre. Deca će biti u prilici da uče od pravih game dizajnera i to svetskog glasa!

Zavirite na trenutak u studio profesionalnih dizajnera i upoznajte se sa  Eipixom.




Ovoga leta roditelje dece u KompKampu čeka ova veoma korisna knjiga, Homesick and Happy (Željan kuće, a srećan). Stigla nam je sa Amazona, a via rodbina Toronto linije. Na engleskom je jeziku. Ako vam zatreba prevod,  imamo našu Lanu, koja će to za Vas uraditi brzinom svetlosti.

Screen shot sa web strane 




Odlučili smo da u program uvrstimo i OSX - operativni sistem Mavericks, kompanije Apple, koja se smatra najmoćnijom koropracijom dizajna, razvoja i prodaje softvera i personalnih računara.





Spremili smo Otvoreno pismo osoblju KompKampa 2014. Ako već niste čitali na našem blogu, link je ovde.
Pripreme za leto smo započeli na vreme  saopštenjem za medije za ovogodišnji kamp.

Gosti u kampu potvrdjuju svoj dolazak. Pripremili i još neke interesantne softvere, pogledajte ih na web stranici za programe.
Izlete tokom kampovanja smo ugovorili, ali...ostaje tajna, slatko iznenadjenje za decu. 

Preporučujemo i najnovije  tekstove na blogu:



Poruke za zabrinutog kampera

i još 223 saveta o kampovanju. 
Da li ste znali da postoji sistem pakovanja kofera? Niste? U našem sledećem  pismu saznaćete kako to da najlakše učinite. Do tada, dajte deci da počnu da prave spisak stvari koje bi oni poneli u kamp.

Odbrojavanje dana do kampa je postavljeno na naš web sajt :)

Srdačan pozdrav do sledećeg pisma
Vaš Komp Kamp

Cheers !

*************************************************************************************

Copyright © 2014 CompCamp NGO, All rights reserved.
Vi primate ovaj e-mail jer ste član NGO KompKampa.

Our mailing address is:
CompCamp NGO
Cika Stevina 2
Novi Sad 21000
Serbia

10 May 2014

Otvoreno pismo osoblju KompKampa 2014.

10.V 2014.


Dragi saradnici,

Ovo pismo upućujem čitavom osoblju kampa – saradnicima, članovima tima, bez obzira da li vam je ovo prvo ili dvadeseto leto i da li je vaša osnovna odgovornost za praćenje kampera, da li ste stručnjaci za pojedinu aktivnost ili radite u kuhinji.

Roditelji širom sveta ovog leta šalju decu u kampove. Neki gaje poverenje koje se zasniva na pozitivnim iskustvima, a drugi su prestravljeni i puni nesigurnosti. Svi roditelji se nadaju da će im se deca lepo provesti, steći nove veštine, izgraditi nova prijateljstva i vratiti se kući uprkos strahovima. Iste nade gaje i osoblje, vlasnici i direktori svih kampova.

Imate značajnu i vodeću ulogu u ovom poduhvatu, jer ste angažovani da ispunite ova nadanje roditelja i vlasnika/direktora kampa vašom brigom o ovoj deci – vašim kamperima. Dobra vest je da niste sami – pripadate timu, koji je u potpunosti fokusiran na jedan, najpoželjniji rezultat ovog leta: pozitivne, radosne uspomene svakog kampera. Krajnja odgovornost je na direktoru ili vlasniku kampa, ali primarna odgovornost za zdravlje i dobrobit kampera i njihovu sigurnost tokom boravka u kampu – pripada vama. Prihvatite je ili pakujte kofere!

Od vas zavisi mnogo ljudi. Svrha ovog pisma je da vam pomogne da razvijete stav sigurnosti i upravljanja rizikom, uz neke sugestije koje će vam podstaći razmišljenje, uz deljenje mišljenja.

Vodite računa o sebi

Rad u kampu je zabavan, ali ne nužno i lak. Kako leto prolazi, skup faktora (kao što su dugi dani, pojačana fizička aktivnost, vremenski uslovi, poremećen tempo sna, itd) uzimaju danak. Ne zaboravite da vodite računa o sebi. Hranite se pravilno, spavajte dovoljno, nemojte konzumirati alkohol ili narkotike (ni marihuanu), jer njihovo dejstvo traje i utiče na rasuđivanje i ne oklevajte da se obratite medicinskoj sestri kampa ako se ne osećate dobro. Ako vodite računa o sebi, veće su šanse da ćete imati dovoljno energije i izdržljivosti da na pravi način brinete o svojim kamperima. Statistički podaci o povredama ukazuju da je premor faktor koji značajno doprinosi nastanku nezgoda i povreda kampera i osoblja.

Naučite svoj posao

Postarajte se da znate šta se od vas očekuje. Zatražite opis radnog mesta ako ga niste dobili tokom obuke osoblja. Baš tako – budite pažljivi tokom obuke osoblja. Možda ćete veštine i znanja koja ste stekli na obuci morati da primenite da biste nekome spasili život, sprečili tešku nezgodu ili sami izbegli povredu. Ako niste sigurni – pitajte. Posvetite se tome da dajete sve od sebe u poslu koji radite. Ovo dugujete sebi, ostalim članovima tima, upravi kampa, kamperima i njihovim porodicama.

Otvorite oči

Budite mentalno prisutni na svakom času, svakog dana, čitavo leto. Uključite se. Pokušajte da predvidite posledice postupaka i ponašanja kampera. Naučite kako da identifikujete rizične situacije i da preduzmete odgovarajuće korake na sprečavanju nezgoda ili povreda. Razmišljajte i ostanite pribrani pod pritiskom.

Bob Diter, poštovani autor iz Camping Magazine, licencirani socijalni radnik i trener za osoblje kampa, je verovatno dao najbolji moguć opis člana tima u kampu u svom članku „U rovu“, objavljenog u majsko-junskom izdanju iz 1999. godine: „Drugi način posmatranja uloge člana tima kampa u odnosu na decu je mudri, dobroćudni i brižni stariji brat ili sestra. Stariji brat ili sestra ne bi dopustio da mlađi srodnik uradi nešto čime bi povredio sebe ili druge. Stariji brat ili sestra reaguju kada je mlađi srodnik uznemiren. Stariji brat ili sestra brinu o svojim mlađim rođacima, zabavljaju se sa njima i iskazuju interesovanje, ali zadržavaju kontrolu i u stanju su da po potrebi prikoče“. Ova poruka važi do dana današnjeg.

Od suštinskog je značaja znati kako reagovati na granici haosa, primenom odgovarajućih tehnika kojima se ponovo uspostavlja kontrola. Iskustvo ukazuje da svest i pažnja osoblja smanjuje rizik od nezgoda i povreda. Kako ćete vi reagovati u takvim situacijama?

Vodite računa o igrarijama

Većina dece voli da se juri, golica i vrti u krug dok im se ne zavrti u glavi. Drugi kamperi žele da se rvu ili da vam skoče na leđa u grubljoj igri. Ovakve igrarije su prosto deo kampa. Obično se dešavaju tokom slobodnog vremena u spavaonicama, između časova ili u redu u trpezariji.
Istorijski podaci takođe ukazuju da mnoge povrede u igrarijama nastaju tokom nestruktuiranog vremena. To su često prelomi. Drugi faktor koji doprinosi povredama tokom igrarija jeste osoblje koje izgubi iz vida svoju primarnu odgovornost. Nestruktuirano vreme ne sme proći bez nadzora. Nije to pauza za osoblje.
Iskustvo ukazuje da povrede nastaju kada kamperi budu preterano stimulisani. Osoblje kampa mora da zna kada da stane na loptu kada su igrarije u pitanju.

Vodite računa kod aktivnosti u vodi

Spasioci imaju osnovnu odgovornost za nadzor uz obalu, ali to ne znači da ostali u tom periodu mogu da se opuste i odmaraju. Budite efektivan timski igrač. Pomozite spasiocima praćenjem dešavanja izvan zone za plivanje.




KompKamp, 2014.

Izvor teksta:Camping Magazine is a publication of the American Camp Association®
prevod: Lana 



7 May 2014

Ne samo novi programi u letnjem kompjuterskom kampu 2014. nego i ...


Letnji KompKamp  je osnovan 2007. godine, a prve grupe dece u kampu učile su 2008. 
Tada smo bili u Erdeviku, prelepom seoskom ambijentu! 

Pogledajte naš prvi web sajt iz 2008. i sam početak druženja dece.
Ono što je najlepše i čini nas ponosnim je da se 60 % dece vraćaju svakog leta.
Zbog njih smo uveli sistem da se svakog leta dodaju novi softveri.

Za ovo leto smo pripremili tri potpuno nova programa:

Java, programski jezik

Šta je Java?
Java je objektno orijentisani jezik razvijen od strane kompanije Sun Microsystems 1991. godine, kao deo projekta koji je za cilj imao da razvije softver za elektronske uređaje (televizore, video rekordere i sl.). Upravo zbog toga, Java je morala da bude jednostavna, brza, efikasna, pouzdana i lako prenosiva sa jednog uređaja na drugi. Ove osobine su je učinile idealnom za distribuciju izvršnih programa preko WWW, kao i za razvoj softvera koji je nezavisan od platforme na kojoj se izvršava. Java je doživela posebnu ekspanziju kada je 1994. godine napravljen prvi web browser, HotJava, koji je mogao da izvršava Java aplete (posebne programe namenjene za izvršavanje u okviru čitača).

 Karakteristike Jave
• Jednostavna
Sintaksa Jave se oslanja na programske jezike C i C++, međutim ona je daleko jednostavnija od njih. U Javi nema pokazivača, nizovi su realni objekti, upravljanje memorijom je automatsko.
• Objektno orijentisana
Pruža mogućnost za kreiranje fleksibilnih, modularnih programa. Kao i većina objektno orijentisanih jezika, Java uključuje biblioteke klasa koje obezbeđuju rad sa osnovnim tipovima podataka, ulazom i izlazom, osnovnim Internet protokolima, kontrolama za kreiranje korisničkog interfejsa i dr.
• Nezavisna od platforme : programi pisani u Javi se lako prenose sa jednog kompjutera ili uređaja na drugi, bez obzira na različito radno okruženje tih uređaja. Jedini preduslov je da je na uređaju na kome se program izvršava instaliran interpreter za Javu, nazvan JVM (Java Virtual Machine).
• Pogodna za rad u mrežnom okruženju: koristi se u većini elektronskih uređaja (TV, VCR, mobilni telefoni, računari)
• Podržava konkurentno programiranje.Pomoću niti (threads), Java programi mogu da izvršavaju više zahteva istovremeno.
• Podržava Unicode: Java Platforma je hardversko i/ili softversko okruženje u kome se program izvršava. Neke od poznatih platformi (radnih okruženja) su svakako Microsoft Windows, Linux, Solaris OS i Mac OS. Većina ovih platformi može biti opisana kao kombinacija operativnog sistema i odgovarajućeg hardvera. Java platforma se razlikuje od ostalih po tome što je to u stvari samo softver koji se izvršava na višem nivou od operativnih sistema.
Java platforma se sastoji od dve komponente: Java virtuelne mašine (JVM)
Java API (Java Application Programming Interface)
Programi pisani u drugim programskim jezicima bivaju prevedeni kompajlerom u mašinski kod kompjutera na kome se izvršavaju. Ove instrukcije su specifične za sistem, pa takvi programi funkcionišu samo na istim sistemima. Java programi nakon kompajliranja prelaze u tzv. bytecode. Da bi bajtkod mogao da se izvrši na nekom računaru, neophodno je da na njemu postoji interpreter za Javu, nazvan Java Virtual Machine. JVM prevodi bajtkod u kod koji može da se izvršava na odgovarajućem hardveru.
Yakov Fain je svojevremeno napisao odličnu knjigu za Javu, za sve, uzrasta od 11 do 88 godina. Možete je preuzeti ovde.

Java se koristi za kodiranje igrica, ali  Java može da se koristi i za izradu malih Web aplikacija (koje zovemo apleti). Opak, to je obiman i složen programski jezik na kome se obično pišu obimni
programi za velike firme. Java se smatra jednom od onih ubitačnih alatki, koje nam ne trebaju za većinu uobičajenih potreba prilikom izrade Web lokacija. Ako ste se odlučili za web dizajn (kao što je pisac ovog bloga :) ), možete da živite mirno i opušteno i ako ne znate ni J od Jave (kao što živi većina Web dizajnera i programera).
Više o prigramskom jeziku Java pogledajte u Izvornom tekstu


Autodesk Mudbox- 3 D modelovanje

Mudbox ®  program opisuju kao program za digitalno vajanje i digitalne slike. To je  softver koji omogućava da kreiramo objekte  3D, prava digitalna umetnička dela . Mudbox nudi okruženje visokih performansi i alata profesionalnog kvaliteta  koji će vam pomoći da stvorite visoko realistične 3D likove, uključujući okruženja , detaljne rekvizite i neodoljive idejne koncepte za kratko vreme.

Pogledajte zvanični web sajt za Mudbox.

Da li znate da Autodesk ima besplatne proizvode i usluge? Postoji širok asortiman besplatnih Autodesk proizvoda za pregledanje sadržaja fajlova, alata za anotaciju... pogledajte nešto stariji tekst za 18 besplatnih Autodesk aplikacija, na sledećem linku više novijih tekstova.

Final Cut  Pro - obrada video i audio zapisa

Final Cut Pro je program razvijen od strane Macromedia Int. a kasnije od kompanije Apple. Program se koristi za manipulaciju video materijalima što podrazumeva osnovne postipupke (sečenje, montaža,...) kao i dodatne funkcije kao sto su korekcije boja i razni audio i video filteri. Final Cut Pro je danas glavni profesionalni softver za obradu videa zbog njegove relativno lake i pre svega izlazne karakteristike, odnosno korisniku pruza veliki spektar video formata u kojima video moze biti zapisan.


FC Pro  omogućava nelinearno, ne - destruktivno uređivanje  za video formate, uključujući DV, HDV, P2 MKSF (DVCProHD ), KSDCAM (preko plug-ina ) i 2K filmske formate. On podržava veliki broj video numera istovremeno (ograničeno uglavnom hardverskom opremom).

FC  softver za Apple uređaje je profesionalan program i  integrisan sa drugim stručnim aplikacijama za obradu video formata, uključujući i kodiranja za uređaje kao što su iPod, Apple TV i Blu-ray diskove. DinamicRT omogućava real-time efekte MultiStream arhitekture, koja može da se podesi na automatski  kvalitet slike i frejmova tokom reprodukcije, te da zadrži efekte u realnom vremenu. 

Pogledajte više na zvaničnom web sajtu na sledećem linku.
  





I NE samo novi programi ! 

Ovog leta smo se, zahvaljujući donaciji Erste Banke, opremili i sa dodatnih 15 računara! Jeeee!



Dakle,  ako je vaše dete previše za računarom, 

izabrali ste  pravo mesto za njega.



U sledećem blog postu nešto više o CMS - Content Management System.






3 May 2014

Roditeljstvo u doba aplikacija: da li iPad pomaže ili šteti?


Kada se radi o medijima, roditelji žele da znaju tačno : koliko je previše za moje dete?

Dr. Dimitri Christakis, pedijatar, profesor i otac dvoje dece, proveo je puno vremena razmišljajući o učincima medija na decu. Christakis govori za NPR®  (National Public Radio®, Washington)  da nisu sve TV loše.

Neki dečiji TV programi su poučni i zanimljivi i mogu da angažuju dečiji um. Ali ako je TV program prezasićen informacijama i ubrzano stimuliše decu, to može dovesti do problema u razvoju.

"Medij može biti prebrz, to je nestvaran tempo" kaže on "može preterano da stimuliše te može i da ošteti mlade mozgove. To izgleda smešno, a postoji toliko toga što možete učiniti sa decom", kaže Christakis. "Zbog toga smo razvili model miša povećane stimulacije."


Dokaz za ovo stručnjaci su našli u eksperimentima i izučavanju miševa. Koristeći neku vrstu "Mišjeg TV-a" u laboratoriji, zaključili su da miševi koji gledaju mnogo televiziju u svom ranom razvitku imaju probleme kasnije u životu. Hiperaktivni su i mnogo više rizikuju nego normalni miševi - na primer, sede potpuno nezaštićeni u otvorenom polju, što je velika greška za malu životinju sa mnogo prirodnih grabljivica.


Uključite iPad

Pitanje koliko vremena je pred ekranom dobro za decu postalo je još teže pojavom interaktivnih sprava kao što su pametni telefoni i tableti, kaže  Christakis.

"Moramo da se vratimo korak unazad i podsetimo se da je iPad star samo četiri godine. Većina od nas ne može ni da zamisli svet koji je postojao pre iPad. Deca osećaju kao da je iPad postojao oduvek ."

Pošto je tablet tehnologija toliko nova, pedijatri nemaju mnogo podataka o tome kako ekrani na dodir utiču na decu.

"Nažalost, tempo istraživanja je mnogo, mnogo sporiji nego tempo tehnološkog napretka," kaže Christakis.

Pedijatri pažljivo prate uticaj interaktivnih medija na decu. Oslanjajući se  doduše na ograničen broj dokaza i u jakim teorijskom okviru, Christakis je ležeran u  preporuci roditeljima.

"Razumno korištenje tih touchscreen tehnologija je u redu i može čak biti korisno", kaže on.

"Jednu stvar koju deca svih uzrasta nikada ne govore niti razmišljaju kad su u interakciji s pasivnim medijima je ‘činim to’ " kaže Christakis. "To je prosto zato što oni ništa ne rade kada gledaju u ekran. Ali oni  zapravo čine radnju  kada su u interakciji sa touchscreen uređajem. "

Ova vrsta interaktivne predstave je suštinska za učenje i od vitalnog značaja za razvoj mozga,  kaže on.

Sve stvari u umerenim količinama

Naravno, sve vreme uz ekran, interaktivni ili ne, ide na račun neke druge aktivnosti, bilo da se igra s drugom decom ili provodi vreme s roditeljem.

Uz tablet tehnologije, vreme uz ekran ne znači nužno i vreme provedeno u samoći. Zašto ne spojiti uređaje u porodično vreme?

"Nema nikakvog razloga da staratelj ne može da koristi aplikaciju sa svojim detetom", kaže on. "To je velika prilika za ono što zovemo 'zajednička pažnja' - interakcija između deteta i staratelja u kominikaciji, koja je kritična, ne samo za razvoj jezika, nego i za razvoj mozga"

Zvuči poznato? Trebalo bi. To se ne razlikuje mnogo, kaže Christakis,  od zajedničkog sedenja i čitanja knjige sa svojim detetom.




Izvor teksta: NPR
Izvor fotografije