3 May 2014

Roditeljstvo u doba aplikacija: da li iPad pomaže ili šteti?


Kada se radi o medijima, roditelji žele da znaju tačno : koliko je previše za moje dete?

Dr. Dimitri Christakis, pedijatar, profesor i otac dvoje dece, proveo je puno vremena razmišljajući o učincima medija na decu. Christakis govori za NPR®  (National Public Radio®, Washington)  da nisu sve TV loše.

Neki dečiji TV programi su poučni i zanimljivi i mogu da angažuju dečiji um. Ali ako je TV program prezasićen informacijama i ubrzano stimuliše decu, to može dovesti do problema u razvoju.

"Medij može biti prebrz, to je nestvaran tempo" kaže on "može preterano da stimuliše te može i da ošteti mlade mozgove. To izgleda smešno, a postoji toliko toga što možete učiniti sa decom", kaže Christakis. "Zbog toga smo razvili model miša povećane stimulacije."


Dokaz za ovo stručnjaci su našli u eksperimentima i izučavanju miševa. Koristeći neku vrstu "Mišjeg TV-a" u laboratoriji, zaključili su da miševi koji gledaju mnogo televiziju u svom ranom razvitku imaju probleme kasnije u životu. Hiperaktivni su i mnogo više rizikuju nego normalni miševi - na primer, sede potpuno nezaštićeni u otvorenom polju, što je velika greška za malu životinju sa mnogo prirodnih grabljivica.


Uključite iPad

Pitanje koliko vremena je pred ekranom dobro za decu postalo je još teže pojavom interaktivnih sprava kao što su pametni telefoni i tableti, kaže  Christakis.

"Moramo da se vratimo korak unazad i podsetimo se da je iPad star samo četiri godine. Većina od nas ne može ni da zamisli svet koji je postojao pre iPad. Deca osećaju kao da je iPad postojao oduvek ."

Pošto je tablet tehnologija toliko nova, pedijatri nemaju mnogo podataka o tome kako ekrani na dodir utiču na decu.

"Nažalost, tempo istraživanja je mnogo, mnogo sporiji nego tempo tehnološkog napretka," kaže Christakis.

Pedijatri pažljivo prate uticaj interaktivnih medija na decu. Oslanjajući se  doduše na ograničen broj dokaza i u jakim teorijskom okviru, Christakis je ležeran u  preporuci roditeljima.

"Razumno korištenje tih touchscreen tehnologija je u redu i može čak biti korisno", kaže on.

"Jednu stvar koju deca svih uzrasta nikada ne govore niti razmišljaju kad su u interakciji s pasivnim medijima je ‘činim to’ " kaže Christakis. "To je prosto zato što oni ništa ne rade kada gledaju u ekran. Ali oni  zapravo čine radnju  kada su u interakciji sa touchscreen uređajem. "

Ova vrsta interaktivne predstave je suštinska za učenje i od vitalnog značaja za razvoj mozga,  kaže on.

Sve stvari u umerenim količinama

Naravno, sve vreme uz ekran, interaktivni ili ne, ide na račun neke druge aktivnosti, bilo da se igra s drugom decom ili provodi vreme s roditeljem.

Uz tablet tehnologije, vreme uz ekran ne znači nužno i vreme provedeno u samoći. Zašto ne spojiti uređaje u porodično vreme?

"Nema nikakvog razloga da staratelj ne može da koristi aplikaciju sa svojim detetom", kaže on. "To je velika prilika za ono što zovemo 'zajednička pažnja' - interakcija između deteta i staratelja u kominikaciji, koja je kritična, ne samo za razvoj jezika, nego i za razvoj mozga"

Zvuči poznato? Trebalo bi. To se ne razlikuje mnogo, kaže Christakis,  od zajedničkog sedenja i čitanja knjige sa svojim detetom.




Izvor teksta: NPR
Izvor fotografije